۲۳- نظریه سلسله گنابادی راجع به كشیدن تریاك چیست؟
موضوع حرمت كشیدن تریاك در سلسله نعمةاللّهیه
گنابادی از مسلّمیات است كه شرعاً و عقلاً آن را حرام ميدانیم و مضارّ آن خیلی
بیشتر از شراب (می) ميباشد. و مرحوم جدّ امجد اعلی جناب حاج ملّا سلطانمحمد
سلطانعلیشاه(۱۳۹) كه جامع معقول و منقول و شریعت و طریقت و جنبه اجتهادی ایشان نیز
در زمان خودشان نزد بزرگان و مراجع غیرقابل انكار بود - ولی كمتر فتوی ميدادند -
درباره حرمت كشیدن تریاك در تفسیر شریف بیان السّعادة ذیل ایه شریفه: وَ
یسئَلُونَكَ عَن الخَمر وَالْمَیسَرِ قُلْ فیهما اِثْمٌ كَبیرٌ(۱۴۰) در سوره بقره
مشروحاً مضارّ و مفاسد آن را بیان فرموده و به حرمت آن فتوای صریح دادهاند و فقیر
هم آن را ترجمه نموده و در چاپ دوم ذوالفقار به ضمیمه آن طبع شده است. فرزند ایشان جدّ ماجد جلیل، جناب ملّاعلی نور
علیشاه ثانی(۱۴۱)، نیز كه ایشان هم جامع شریعت و طریقت و در فقه هم مسلّم بودند،
رساله مخصوصی در این باب به نام ذوالفقار نوشته و از چند نفر از مراجع زمان خود نیز
استفتا نموده و آنان نیز حكم به حرمت آن دادهاند كه در آخر كتاب ضمیمه نمودهاند و
به چاپ رسیده است. حضرت آقای والد مرحوم آقای حاج شیخ محمدحسن صالح
علیشاه - قدّس سرّه -(۱۴۲) نیز در محاورات و بیانات خود این امر را تصریح فرموده و
انزجار خود را از تریاكی بهطور صریح بیان نموده و حتّی بارها فرمودند كه: «تریاكی
از ما نیست، هرچند به ظاهر نزدیك باشد و یا در سلسله وارد باشد.» و در رساله شریفه
پند صالح تصریح فرمودهاند كه تریاك و چرس و بنگ هم از مسكرات محسوب و حرام است.
خود فقیر هم به تبعیت از فتوی و نظر آن بزرگواران آن را شرعاً حرام دانسته و از آن
نهی ميكنم و حتّی در اوان تحصیل نیز با اجازه پدر بزرگوارم - قدّس سرّه - مقالهای
در آن باره نوشته كه در چاپ دوم رساله شریفه ذوالفقار در آخر آن به ضمیمه چاپ شده
است. و این امر كه حرمت كشیدن تریاك است، در آن زمان از اختصاصات سلسله گنابادی بود
ولی اكنون پیروان زیادی دارد كه معتقد به حرمت ميباشند. و حتّی كسانی كه معتاد به
كشیدن تریاك هستند، به هیچوجه برای ورود در این سلسله پذیرفته نميشدند مگر پس از
آنكه اطمینان پیدا شود كه كاملاً ترك كردهاند و اكنون نیز همانطور است. و حضرت
والد بزرگوار جناب آقای صالح علیشاه - قدّس سرّه - چند دستور برای ترك آن
فرمودهاند كه در آخر كتاب ذوالفقار چاپ شده است. مسكرات مایع و حشیش هم همانطور كه در فقه تصریح
شه حرام است و اختصاص به باده انگور ندارد بلكه فقاع و نبیذ و غیر آن را نیز شامل
است. مواد مخدّرهای هم كه در سالهای اخیر پیدا شده و
خیلی از جوانها را گمراه و معتاد نموده، چون هم به عقل و هم صحّت مزاج و هم از لحاظ
اخلاقی بسیار مضرّ ميباشد، به طریق اوْلی حرام و دوری از آن واجب است. در اینباره نیز بعضی شاید گمان كنند این استدلال
و تشبیه تریاك به شراب قیاس است ولی ما ميگوییم قیاس مستنبط العلّه است كه در فقه
شیعه هم جائز است؛ زیرا علل حرمت شراب در كشیدن تریاك بهنحو اتمّ موجود است، پس
حرمت كشیدن تریاك اشدّ است.
۱۳۹) متولّد در ۲۸ جماديالاولی ۱۲۵۱ قمری و
مقتول در ۲۶ ربیعالاول ۱۳۲۷ مدفون در بیدخت گناباد. ۱۴۰) سورة البقرة، ایه ۲۱۹: «و از تو درباره شراب و قمار
ميپرسند. بگو: در آن دو گناهی بزرگ است.» ۱۴۱) متولّد در ۱۷ ربیعالثّانی ۱۲۸۴ و مسموم و متوفّی در ۱۵
ربیعالاوّل ۱۳۳۷ و مدفون در شهر ری صحن امامزاده حمزه در مقبره آقای سعادت علیشاه. ۱۴۲) در هشتم ذیحجه ۱۳۰۸ قمری متولّد شده و در بیدخت سحرگاه
نهم ربیعالثّانی ۱۳۸۶ قمری مطابق ۶ مرداد ۱۳۴۵ شمسی به عالم بالا پیوستند و در
جوار جدّ بزرگوار خود جناب سلطانعلیشاه مدفون گردیدند.
نقل از رساله رفع شبهات، تألیف: حضرت آقای حاج سلطانحسین
تابنده رضاعلیشاه ثانی قدس سرّه سبحانی، چاپ پنجم، تهران، انتشارات حقیقت، ۱۳۷۷. |
|||
|